Contact|

Kindcentrum Congres


12 mei 2020 | Utrecht

6 Prikkelgevoeligheid: kraak de sensorische codes

Armanda Janssen- Oosterlaar, Leerkracht basisonderwijs, Kbs de Bongerd Boerhaar - stichting Mijnplein.

Werkvorm: Lezing / Presentatie (kennisoverdracht).
Doelgroep: Primair onderwijs.
Leeftijdscategorie: Niet leeftijdsgebonden.
Leerdoelen

  • Kennis van zintuigelijke ontwikkeling
  • Herkennen van sensorische patronen
  • Kennis van onderprikkeling
  • Kennis van overprikkeling
  • Kennis van sensorische profielen
  • Inzetten van praktische tips
  • Inzetten van materialen
  • Scheppen van uitdagende leeromgeving
  • Coachende adviezen naar leerlingen en ouders

 Hooggevoelige kinderen zijn heel gevoelig, hun zenuwstelsel neemt informatie waar met een veel hoger aantal “pixels” dan een kind wat niet hooggevoelig is. Deze gevoeligheid kenmerkt zich op 4 verschillende gebieden: lichamelijk, mentaal, emotioneel en spiritueel. Op lichamelijk gebied is prikkelgevoeligheid het belangrijkste kenmerk van hooggevoeligheid. 
In de reguliere zorgsector wordt prikkelverwerking anders genoemd, namelijk Sensorische Informatieverwerking. Wanneer een kind moeite ervaart met het verwerken van prikkels, spreekt men van een Sensorisch Informatieverwerkingsprobleem.
In de praktijk van alledag betekent dit dat bij elk kind wordt gekeken naar de prikkelgevoeligheid en wordt geprobeerd de sensorische codes te kraken. Als je begrijpt waarom een leerling op een bepaalde manier reageert kun je hierop anticiperen en inspelen. Je leert het kind als het ware meer in zijn eigen kracht te staan, het is goed zoals het is, denkt en voelt.
Zeker in deze tijd waarin kinderen veel prikkels tot zich nemen is het goed om te weten wat je hier in de groep zelf aan kunt bijdragen. Ook schoolbreed is het goed om te kijken naar welke plek je wilt innemen als het gaat om gedrag dat voortvloeit uit onder- of overprikkeling.